Icon
Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It Uutiset & blogi

Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It

06.09.2018 | Jan Zapasnik, Dingle Oy

Sanotaan se heti alkuun: sisältömarkkinointi on kuollut. Tai sen pitäisi olla. Katsokaa fiidienne markkinointiviestejä. Siellä vilisevät mitäänsanomattomat café latteudet, konsensushakuiset hymistelyt leffalippupalkinnoilla ja purjopullareseptit.

Yritys, palvele asiakastasi ja kerro hänelle markkinoinnissa siitä, mikä on palveluissasi hänelle oikeasti arvokasta. Mutta jos sinulla ei ole mitään todellista sanottavaa, ole mieluummin hiljaa. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa. Sen sijaan tee jotain, jolla on merkitystä. Tuolla ulkona on kokonainen maapallo pelastettavana.

Kerran vuodessa yhteiskuntavastuusta yrityksen blogiin kirjoittaminen, hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen, siitä vinkkaaminen keltaiselle lehdistölle ja yrityksen ryhmäkuvan postaaminen someen, jossa kaikilla on punaiset nenäpallot nenässä ja yrityksen logopaidat päällä, on teko. Ei tekoja.

Nike just teki sen

Viime päivien puheenaihe perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa on ollut Niken teko, amerikkalaisen jalkapalloilija Colin Kaepernickin valjastaminen Just Do It -kampanjan kasvoksi.

Hän tuli tunnetuksi vuonna 2016 NFL-liigaa kuohuttaneesta polvistumisprotestista, jossa hän halusi ihmisten kiinnittävän huomion poliisiväkivaltaan, sekä rotujen väliseen epätasa-arvoon.

Joku Niken markkinointiviestinnästä vastaava oivalsi poimia Kaepernickin mainoskasvoksi ikoniseksi muodostuneen Just Do It -sloganin 30-vuotisen taipaleen kunniaksi.

Oivallus on sikäli nerokas markkinointiviestinnällisestä näkökulmasta, että Nikellä satavarmasti tiedettiin, että maailman tunnetuin henkilö, Yhdysvaltain presidentti, nappaa aiheesta kiinni tehden pölytystyön Nikelle ilmaiseksi.

Niken DNA:ssa on tuskin montakaan kierrettä aidosta halusta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Nike on osakeyhtiö, jonka toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

Sen track recordissa on läjäpäin ongelmia kuten työturvallisuuden, työaika- ja minimipalkkalakien rikkominen, sekä tietenkin yritysmaailman el clásico, lapsityövoiman käyttäminen.

Kuitenkin Kaepernickin – ja etenkin hänen edustamansa asian valjastaminen Niken markkinointiviestintään – on todellisista tarkoitusperistä huolimatta, rohkea askel kohti yrityskansalaisaktivismia.

Onko kyseessä Niken aito halu ryhtyä aktiivisesti taistelemaan rotujen välisen tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa? Vai onko kyseessä sittenkin vain pinnallinen väripesutempaus, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle? Sen aika näyttää.

Niin tai näin, Niken avaus antoi mahdollisuuden mullistukseen.

Ei tuloksia hakusanalla ”yrityskansalaisaktivismi”

Kansalaisaktivismi lienee meille kaikille tuttu käsitys. Googlaamalla sanaa yrityskansalaisaktivismi, tuloksena on sen sijaan: ”ei tuloksia hakusanalla yrityskansalaisaktivismi”. Harmillista.

Tutkija- ja asiantuntijayhteisöt ympäri maailmaa kiljuvat naama punaisena, että jos mitään ei tapahdu NYT, niin kaikki maailman suurekosysteemit muuttuvat niin radikaalisti ja nopeasti, että pian Telluksella ei tallusta yksikään hintasaarnaaja.

Silti me sisältömarkkinoinnin ammattilaiset tarjoamme asiakkaidemme asiakkaille ”aitoja tarinoita”, sporttichallengeja sekä tempauksia, joissa nuollaan maailman likaisimpia paikkoja.

Tämän kaltainen tempauslähtöinen sisältömarkkinointi sietääkin kuolla turhuuksien roviolla. Roihuvien lenkkareiden keskeltä ylösnouskoon uudestisyntynyt sisältömarkkinointi, joka antaa kipinän yhteiskunnallisille muutoksille.

Just do it.

Kirjoittaja Jan Zapasnik on sisältömarkkinointitoimisto Dinglen Head of Content & Design, joka uskoo intohimon ja intuition voimaan kaikessa luomisessa. Jan on yksi mediatalo Basson ja videotuotantoyhtiö Snacksizen perustajista.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää